Zarządzenie Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 11 w Głogowie z dnia 23 października 2020 r.
ZASADY ZDALNEGO MONITOROWANIA POSTĘPÓW UCZNIA I OCENIANIA
Postanowienia ogólne:
- Kształcenie zdalne Ucznia podlega monitorowaniu i ocenie.
- Lekcje odbywają się wg planu zajęć.
- Niniejsze zasady mają charakter przejściowy i wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie,
w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do realizacji.
- Głównym narzędziem służącym monitorowaniu postępów uczniów jest dziennik elektroniczny oraz classroom, za pośrednictwem, których uczniowie są zobligowani do przekazywania zdjęć/ wykonanych prac itp.
- Dziennik elektroniczny jest również narzędziem do wystawiania ocen i informowania uczniów
i rodziców.
- Ocenie podlega wiedza i umiejętności ujęte w NaCoBeZu w formatkach przesyłanych uczniom
z każdego przedmiotu przez zakładkę zadania domowe.
- Jeśli uczeń nie ma dostępu do formatek, jego rodzic/prawny opiekun informuje o tym wychowawcę, który wraz z dyrektorem ustala sposób przekazania uczniom potrzebnych materiałów.
- Na czas nauki zdalnej został opracowany harmonogram lekcji online dla każdej klasy. Lekcje będą się odbywały wg stałych godzin lekcyjnych.
- Czas lekcji online z nauczycielem z danego przedmiotu to 30 min: 20 minut- temat lekcji, natomiast pozostałe 10 minut – pytania do nauczyciela, pozostała część lekcji to odpoczynek Uczniów.
- Uczeń wspólnie z rodzicami regularnie sprawdza wiadomości od nauczyciela.
- Uczeń zapoznaje się ze wszystkimi materiałami przesłanymi przez nauczyciela.
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w Statucie Szkoły Podstawowej nr 11 w Głogowie.
- O zagrożeniach oceną niedostateczną nauczyciele informują rodziców/prawnych opiekunów
- W terminie wynikającym z harmonogramu pracy szkoły poprzez dziennik elektroniczny. Oceny proponowane podawane są w dzienniku elektronicznym.
- Egzamin klasyfikacyjny oraz poprawkowy zostaną przeprowadzone w formie stacjonarnej dostosowując go do warunków psychofizycznych i sprzętowych Ucznia w uzgodnieniu z uczniem
i rodzicami w reżimie sanitarnym.
- Ocenianie w zdalnym nauczaniu powinno uwzględniać trudności w rzeczywistym sprawdzaniu wiedzy, możliwości weryfikacji wykonywanych zadań, specyfikę przedmiotu i indywidualną sytuacje każdego Ucznia uwarunkowaną ograniczeniami w związku z epidemicznym zagrożeniem.
- Ocenianie powinno być motywujące do samokształcenia, aktywności, ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, pogłębianie wiedzy, rozwijanie umiejętności uczenia się i rozwijanie zainteresowań uczniów.
- W ocenianiu należy brać pod uwagę systematyczność, zaangażowanie i poprawność wykonywanych zadań.
- Nauczyciele przedmiotów indywidualnie określają kryteria oceny pracy podlegającej ocenie, kierując się zasadami:
- działać na korzyść Ucznia,
- wykorzystać wszelkie dostępne możliwości wsparcia i motywowania Ucznia,
- oceny wystawiać możliwie często (oczywiście w pełni uzasadnionych sytuacjach).
Metody i formy zdalnego monitorowania i oceniania:
Zdalne monitorowanie i ocenianie postępów uczniów odbywać się będzie poprzez:
- Wykonywanie zadań krótko i długoterminowych;
- Wykonywanie zadań obowiązkowych i dodatkowych, tzw.(dla chętnych);
- Wykonanie zadań typu: karty pracy, wypracowania, projekty itp. przesłanych przez uczniów na classroom w określonym terminie;
- Odpowiedzi ustne z wykorzystaniem platformy do komunikacji online-meet;
- Rozwiązywanie testów powtórkowych i ćwiczeniowych, testów sprawdzających wiedzę na classroomie-formularz lub QIZIZZ.(Wcześniejsza informacja o terminie i zakresie materiału, w celu rezerwacji dostępu do komputera – dostęp do testu tylko raz,
w wyznaczonym czasie), w przypadku niedostosowania się do terminu wykonania testu uczeń zobowiązany jest do napisania go z danego materiału w ustalonym przez nauczyciela terminie.
Kryteria oceniania:
- Każde zadanie wysłane do Ucznia przez zakładkę w dzienniku elektronicznym i oznaczone, „wymagaj odpowiedzi” jest zadaniem obowiązkowym (poza zadaniami dla chętnych).
- Uczniowie będą oceniani za: – zadania domowe, prace pisemne, karty pracy, skany, nagrania, spotkania na Meet, odpowiedzi ustne,
- Nieprzesłanie do nauczyciela zleconego zadania we wskazanym terminie, traktowane jest każdorazowo, jako nieprzygotowanie do zajęć. Uczniowi przysługują 2 nieprzygotowania
w semestrze, trzecie nieprzygotowanie oznacza ocenę niedostateczną. Zdobyte dotychczas nieprzygotowania pozostają ważne.
- Jeżeli Uczeń przyśle zadanie po terminie (do 3 dni) to wówczas jest poprawiana ocena niedostateczna na ocenę, jaką Uczeń otrzyma, ale z wagą o 1 pkt. niższą. Natomiast, jeżeli termin przysłania jest powyżej 3 dni to Uczeń nie ma możliwości poprawy.
- Nauczyciele wskazują kryteria brane pod uwagę przy ocenie zadania.
- Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za sprawdzian działowy
(poprawa sprawdzianu następuje w czasie e-nauczania w sposób i w terminie wskazanym przez nauczyciela).
- Aktywność Ucznia w trakcie zajęć zdalnego nauczania należy wziąć pod uwagę na koniec semestru.
- Korzystanie przez Ucznia z prac innych osób( bez podania źródeł) – plagiat, skutkuje ocena niedostateczną bez możliwości poprawy. Prace niesamodzielne będą oceniane na ocenę niedostateczną.
- Uczeń, który będzie zakłócał prowadzenie lekcji online, otrzyma upomnienie wychowawcy klasy, po uprzednim wpisie przez nauczyciela przedmiotu uwagi do e-dziennika. Jeżeli to nie zdyscyplinuje Ucznia otrzyma on naganę dyrektora szkoły z wpisem do arkusza ocen.
- Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian.
Ocenianie w przedmiotach: religia /etyka, wf, technika, plastyka, muzyka.
- Przedmioty religia/etyka, wf, technika, plastyka, muzyka powinny przed wszystkim służyć rozwijaniu zainteresowań uczniów i wspierać pozostałe przedmioty w rozwijaniu kompetencji kluczowych i pożądanych postaw uczniów.
- Zadania do wykonania powinny być zadaniami długoterminowymi, możliwymi do realizacji przez Ucznia w warunkach domowych.
- Zadań podlegających ocenie nie powinno być więcej niż 1 na 2 tygodnie.
Za podstawowe narzędzie komunikacji w czasie zdalnej pracy uznaje się dziennik elektroniczny Vulcan. Poprzez zakładkę zadania domowe i załącznik One Drive nauczyciele, będą wysłać, zakres materiału do opanowania na dany dzień w postaci FORMATKI. Za pomocą classroom nauczyciel, będzie wysyłał informacje o innych sposobach komunikacji między nim a uczniami np.:
w jaki sposób będzie pracował w czasie kwarantanny,
w jakiej formie ma zostać odesłana praca domowa itp.
Obecność Ucznia na zajęciach potwierdza się, poprzez:
oznaczenie nz przez nauczyciela w dzienniku elektroniczny, w danym dniu od nauczyciela danego przedmiotu. Nauczyciel określa obecność na podstawie odebrania zadania na Classroomie w wymaganym terminie.
Poza e-dziennikiem ze szkołą można nadal komunikować się telefonicznie, listownie, e-mail ( w godzinach pracy szkoły).
Wyjaśnienie:
Nauczyciel ma prawo wysłać dzień wcześniej wiadomość do Ucznia, z zakresem materiału, jaki jest wyznaczony na kolejny dzień.
Za nieobecność usprawiedliwioną uznaje się wysłanie poprzez profil rodzica informacji do wychowawcy, wyjaśniające przyczyny nieobecności Ucznia na zajęciach w terminie 7 dni.
Jeżeli przyczyną nieobecności Ucznia jest nagły problem z Internetem to można usprawiedliwić Ucznia telefonicznie. Rozumiemy, że Państwo nie mając w danej chwili dostępu do Internetu nie napiszą wiadomości poprzez e-dziennik. Telefonicznie należy podać sekretarzowi szkoły następując informacje:, kto usprawiedliwia Ucznia, imię i nazwisko Ucznia, klasę, oraz dni, które należy usprawiedliwić. Na usprawiedliwienie nieobecności rodzic ma 7 dni.
Usprawiedliwienia wysłane poprzez np.: skype, Messenger, WhatsApp, facebooka, itp. oraz z profilu Ucznia nie będą uznawane.
Wszelkie kontakty z nauczycielami odbywają się przez e-dziennik w godzinach od 800 do 1600.