Czy samochody ogrzewają miasta? – to kolejny temat zrealizowany w ramach projektu „ Klimatyczna Klasa” w klasie 1a. Uczniowie z dużym zaciekawieniem wysłuchali i obejrzeli film edukacyjny na temat miasta, zanieczyszczeń i ocieplenia klimatu. Dowiedzieli się, że najbardziej ekologicznymi środkami transportu są pociąg, rower oraz piesze wędrówki. Wspólnie z nauczycielem wykonali doświadczenia z białą kartką papieru, czarną kartką i lampką. Celem tego doświadczenie było pokazanie uczniom, że czarna karta szybciej nagrzewa się niż biała i dlatego w mieście jest wyższa temperatura powietrza niż na wsi. Następnym eksperymentem było nałożenie woreczka foliowego na rękę i szczelne jego trzymanie. Dzieci wyczuły, że szybko podwyższa się temperatura w woreczku, a tym samym powietrza w mieście. Wzburzone pyły działają niczym szklarnia, która spowalnia ochładzanie i zaburza wolny przepływ powietrza. Uczestnicząc w kolejnym doświadczeniu, uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób ruch samochodowy oddziałuje na pyły i inne zanieczyszczenia, które występują w mieście. To właśnie one, między innymi, wchodzą w skład smogu i zanieczyszczają powietrze. W tym celu rozsypali sodę oczyszczoną na kartkę papieru i małymi samochodzikami jeździli po niej. Była to ciekawa i interesująca lekcja dla dzieci na temat ekologicznych zachowań i dbania o naszą planetę.
red. M. Przywara